Foldery, ulotki, plakaty – czy Twoja marka tego potrzebuje?

Reklama jest dźwignią handlu, ale posługiwanie się tym narzędziem jest obecnie trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Klienci są coraz bardziej wymagający, nieufni i odporni na wiele działań marketingowych. Konkurencja nie śpi, wręcz przeciwnie – działa bardzo intensywnie. Firmy i marki muszą zaś z jednej strony odpowiadać na potrzeby klientów lepiej od rywali, z drugiej zaś optymalizować koszty marketingu. Aby wyjść z tego wszystkiego obronną ręką warto skupić się po prostu na tym, co się faktycznie opłaca. Folderu, ulotki? Tak, ale z pomysłem. Zresztą projekty graficzne to naprawdę nie wszystko.

Czasy w których klienci chętnie wyciągali ręce po ulotki i uważnie czytali zgromadzone na nich treści już dawno odeszły do lamusa. Dziś ulotki zdają się już być przeżytkiem. Jednak to nie do końca prawda. Dobrze zaprojektowana ulotka z ciekawą treścią, która trafi w ręce interesującego nas targetu może okazać się skuteczna – zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt iż, druk ulotek jest dosyć tani. Aby taka kampania ulotkowa przyniosła oczekiwane rezultaty należy zwrócić uwagę na kilka zasadniczych aspektów:

  • ulotkę trzeba kierować do konkretnego grona odbiorców – jeżeli promujemy lokalny pub studencki to targetem będą żacy, jeżeli jest to sklep dla kobiet w ciąży, to celować będziemy raczej w kobiety w wieku 25-40 lat

  • istotne są projekty graficzne ulotek – powinny być nowoczesne i przemyślane, kuszące wzrok

  • copywriting – choć ludzie są wzrokowcami, choć rządzi kultura obrazkowa, to słowa nadal mają duża moc! Zwróć szczególną uwagę na literówki – projekt ulotki powinien obejrzeć przed drukiem, ktoś, kto nie był bezpośrednio zaangażowany w jej przygotowanie

  • druk – przy dużym zamówieniu będzie on relatywnie – w przeliczeniu na pojedynczą ulotkę – tańszy. Warto jednak wybrać dostawcę, który oprócz z dobrej ceny, dba o jakość. Interesującym rozwiązaniem może być drukowanie ulotek na nietypowym materiale – np. na szorstkim papierze, czy nawet płótnie – trzeba tu zaznaczyć, że taka oryginalna forma będzie mimo wszystko droższa w realizacji

  • Dystrybucja to element często niedoceniany a szalenie ważny. W końcu dobrze przemyślany kolportaż może znacznie poprawić skuteczny całej akcji, zły zaś całkowicie nam ją „położyć”

  • ewaluacja – jak każdą kampanię, także taką ulotkową warto podsumować – poszukać jej mocnych i słabych, stron, wyciągnąć wnioski.

O ile ulotka to mały materiał reklamowy, wykorzystywany często jednorazowy, z folderami promocyjnymi jest już zwykle inaczej. Foldery są bardziej trwałe, projektuje się je z myślą o tym, aby służyły jeśli nie przez lata to na pewno przez miesiące. Foldery kierowane są zwykle do potencjalnych klientów lub do obecnych – jeżeli chcemy przypomnieć o ofercie albo zachęcić do skorzystania z nowości. Na pewno druk i ogólnie produkcja takiego folderu będzie pociągać ze sobą zauważalne koszty. Aby nie było tak, że firma wyrzuca je w błoto, warto przemyśleć cała koncepcje folderu i położyć nacisk na jego wizerunkowy aspekt. To w końcu wizytówka firmy – musi ona zachęcać do konkretnego działania na przykład do kontaktu z przedstawicielem firmy.

Na koniec podkreślmy to z całą stanowczością – materiały reklamowe firmy powinny być spójne z jej ogólnym wizerunkiem i dobrze zaprojektowane. Spore znaczeni ma też wykonanie materiałów. Diabeł często tkwi w szczegółach a te lepiej aby działały na korzyść marki.