Na pierwszej linii frontu – sprzedawcy w marketingu

Dziś można odnieść wrażenie, że mówiąc marketing mamy na myśli działania prowadzone w internecie i koniec kropka. W tym zachwycie nad online marketingiem czasem zapomina się o tym, jak ważne w marketingu są osoby pierwszego kontaktu. W przypadku wielu firm, pierwszą linią frontu są sprzedawcy, konsultanci i doradcy klienta. Zaniedbywanie tego sfery działań jest poważnym błędem, który szybko dostrzegą konsumenci.

Marketing i PR, to nie tylko wielkie idee, strategie i zakrojone na szeroką skalę kampanie reklamowe angażujące celebrytów. Nie można zamykać oczu na rzeczywistość na reklamy w TV czy wysokonakładowej prasie mało kogo stać – jednak na brak dobrej obsługi klienta nikt nie może sobie pozwolić. W obliczu rosnących wydatków reklamowych i promocyjnych ten aspekt komunikacji czasem umyka, nawet najbardziej doświadczonym marketingowcom. A szkoda, bo pierwsza linia frontu, czyli najczęściej sprzedawcy to tak naprawdę ambasadorzy firmy, marki czy produktu. Potrafią oni ukształtować w głowie pojedynczego klienta wizerunek firmy szybciej niż akcje reklamowe o milionowych budżetach.

grupa marketingowa

Ideał słabo opłacany?

Kim jest zatem idealny sprzedawca lub konsultant? Niestety obecnie zawód ten jest mocno niedoceniany a często także słabo opłacany. To jednak ze strony firm bardo krótkowzroczna strategia. Sprzedawca czy sales assistant powinien być osobą komunikatywną i otwarta na drugiego człowieka, zdolną do szybkiej reakcji, pomocy, ale także asertywną i cierpliwą. Różni są ludzie i różne mają potrzeby i to najczęściej na barkach asystenta sprzedaży leży dobre rozgryzienie o co tak naprawdę chodzi. Warto pamiętać, że wymagania klientów rosną i sprzedawcy powinni być w stanie im sprostać. Aby im to umożliwić, należy inwestować w ich umiejętności. Na szczęście standardem staje się już wysyłanie sprzedawców na szkolenia – i to nie tylko z samych technik sprzedaży. Dziś szkolenia dotyczą szerokiego spektrum zagadnień: negocjacji, asertywności, umiejętności językowych. Zapewniając wysoki poziom obsługi budujemy pozytywny wizerunek firmy.

Wygląd czyni cuda

Sprzedawcy działają zwykle w jakiejś przestrzeni. Za wyjątkiem call center w których konsultanci działają zdalnie, sprzedaż czy konsultacje odbywają się w przestrzeni sklepu. Warto zadbać o jego wnętrze i wystrój a także ubiór samych sprzedawców. Firmy stawiają z reguły na jednakowy rodzaj uniformu – np. koszule, bluzki czy żakiety – to dobre rozwiązanie, które pozwoli klientom szybko „namierzyć” sprzedawcę i poprosić go o pomoc. W salonie sprzedaży przydadzą się też kanapy tworzące sferę odpoczynku – obok nich można położyć gazety – osoba towarzysząca w zakupach będzie mogła dzięki temu zająć się czymś w czasie gdy znajomy, dziewczyna czy chłopak przymierza rzeczy.