Prawdy i mity o social media

Dziś o social media mówią wszyscy. Wśród ogólnego entuzjazmu, mało kto zwraca uwagę na to, że media społecznościowe to nie zabawka a poważne narzędzie służące do budowania relacji z fanami. Tylko jak to zrobić? Na pewno przed podjęciem działań warto poznać prawdy i mity na temat ich funkcjonowania. Dzięki temu zaoszczędzimy sobie stresu i niepotrzebnych działań.

Jak każde narzędzie tak i social media mogą albo przyczynić się do sukcesu firmy, organizacji albo stać się jej gwoździem do trumny. Ten artykuł powinien nieco pomóc w poruszania się po tym, dosyć skomplikowanym i nowym, społecznościowym świecie.

Social media to jedno i to samo

Choć wszystkie social media mają wspólne cechy, to nie mogą być traktowane jako jedno i to samo. W istocie istnieje kilka rodzajów social media, które zaspokaja różne potrzeby. O ile najbardziej popularny facebook nastawiony jest na budowanie relacji i wzajemne wymianie się postami, to na przykład wikipedia opiera się na wspólnym budowaniu wiedzy. Instagram to królestwo tych, którzy pasjonują się fotografią. Z kolei pinterest służy raczej wymienianiu się pięknymi obrazkami. Twitter oraz blip pozwalają na wymianę krótki informacji. Do wyboru do koloru. Dobór social media właściwego dla konkretnej firmy wcale nie jest tak prosty i należy go przemyśleć.

Media społecznościowe są dla każdego

I tak i nie. Trzeba odejść od mitu, że każda firma powinna mieć swój profil w social media. To nieprawda. Obecność w social media może przynieść wiele profitów, ale tylko i wyłącznie wówczas, kiedy jest przemyślana i stoi za nią jakaś strategia. W przeciwnym razie to strata czasu, ale też narażanie się na komunikacyjne kryzysy.

Social media to darmowa reklama

Trudno o większe nieporozumienie. Choć samo założenie profilu w mediach społecznościowych kosztuje tyle co nic, to za inne rzeczy trzeba płacić. W pierwszej kolejności chodzi tu o prowadzenie fan page’a. To wbrew pozorom nie jest takie proste. Trzeba opracować strategię, wiedzieć, kto jest grupą docelową i jaki język oraz styl najlepiej wpasowuje się w jej potrzeby. Prowadzenie działań w social media wymaga cierpliwości, systematyczności z jednej strony, ale także kreatywności i szybkości działania z drugiej. Zadanie to firmy zlecają często wyspecjalizowanym agencjom marketingowym, które mają w tej kwestii doświadczenie. Warto pamiętać, też, że obecność firmy w social media można też wzbogacać poprzez publikację (ww przypadku np. facebooka) postów sponsorowanych.

W social media są tylko młodzi

Po części to prawda – social media to domena młodych. Ale to się zmienia – profile w mediach społecznościowych tworzą coraz starsze osoby. Pamiętać trzeba też, że użytkownicy social media też są coraz starsi – dlatego też grupa starszych osób dobrze obeznana w mediach społecznościowych raczej będzie rosnąć. A same media będą ewoluować – w jaką stronę? Nie wiadomo – przekonamy się sami